Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

09 Oktober 2009

Hadits Ke-24 - Larangan Melakukan Kezaliman

Dari Abu Dzar Al-Ghifari radhiallahu ‘anhu dari Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda meriwayatkan firman Allah ‘Azza wa Jalla, bahawa Dia Berfirman, “Wahai hamba-hambaku, sesungguhnya Aku mengharamkan kezaliman atas diri-Ku dan Aku mengharamkannya pula atas kamu, maka janganlah kamu saling menzalimi. Wahai hamba-hambaKu, kamu semua tersesat, kecuali orang yang Aku beri hidayah, maka mintalah hidayah itu kepada-Ku, nescaya kuberikan hidayah itu kepadamu. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu lapar, kecuali orang-orang yang aku beri makan, maka mintalah makan kepada-Ku, nescaya Aku berikan makanan itu kepadamu. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu adalah orang-orang tidak berpakaian, kecuali orang-orang yang telah Kuberi pakaian, maka mintalah pakaian kepada-Ku, nescaya Aku berikan pakaian itu kepadamu. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu sentiasa berbuat dosa di malam dan siang hari sedangkan Aku akan mengampuni semua dosa, maka mintalah ampun kepada-Ku, nescaya Aku Mengampuni kamu semua. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu tidak dapat mendatangkan kemanfaatan bagi-Ku sehingga tidak sedikit pun kamu memberi manfaat bagi-Ku. Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu semua tidak akan dapat mendatangkan bahaya bagi-Ku sehingga tidak sedikit pun kamu dapat membahayakan-Ku. Wahai hamba-hambaKu, andaikan kamu semua dari yang awal sampai yang terakhir, baik dari bangsa manusia maupun jin, semuanya bertaqwa dengan ketaqwaan orang yang paling taqwa di antara kamu, hal itu tidak menambah sedikit pun dalam Kerajaan-Ku. Wahai hamba-hambaKu, andaikan kamu semua dari yang awal sampai yang terakhir, baik dari bangsa manusia maupun bangsa jin, berdiri di atas satu dataran lalu meminta apa pun kepada-Ku, lalu aku penuhi semua permintaan mereka, hal itu sedikit pun tidak mengurangi Kekayaan yang Aku miliki, hanya seperti berkurangnya air lautan ketika dimasuki sebatang jarum jahit (kemudian diangkat). Wahai hamba-hambaKu, semua itu perbuatan kamu yang Aku hitungkan untuk kalian, kemudian Aku membalasnya kepada kamu. Maka barang siapa mendapatkan kebaikan, hendaklah ia memuji Allah, dan barang siapa mendapatkan selain itu, hendaklah ia tidak mencela kecuali dirinya sendiri.”

(HR. Muslim)

HADITS QUDSI

Hadits Qudsi adalah firman Allah yang disampaikan oleh Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam yang bukan Al Quran. Ulama berbeza pendapat tentang lafaz hadits Qudsi, sebahagian berpendapat lafaznya dari Allah, sebahagian yang lain berpendapat maknanya dari Allah, adapun lafaznya dari Rasulullah sholallahu ‘alaihi wa sallam

KEZALIMAN

Kezaliman adalah meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya. Kezaliman ada dua martabat, iaitu menzalimi diri sendiri, dan menzalimi orang lain. Menzalimi diri sendiri ada dua bentuk iaitu syirik, dan perbuatan dosa atau maksiat. Menzalimi orang lain adalah menyia-nyiakan atau tidak menunaikan hak orang lain yang wajib ditunaikan.

HIDAYAH

Hidayah ada dua macam iaitu Hidayatul Irsyad dan Hidayatut Taufiq. Hidayatul Irsyad adalah ilmu dan penjelasan. Hidayatut Taufiq adalah amal terhadap ilmu atau ittiba’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....