Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

29 Oktober 2009

Hadits Ke-28 - Berpeganglah Kepada Sunnah Rasulullah dan Khulafaur Rasyidin

Dari Abu Najih ’Irbadh bin Sariyah radhiallahu ‘anhu dia berkata, “Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam pernah menasihati kami dengan nasihat yang menggetarkan hati dan mengalirkan air mata. Kami bertanya, “Wahai Rasulullah, seperti ini adalah nasihat perpisahan, kerana itu berilah kami nasihat”. Beliau bersabda, “Aku wasiatkan kepada kalian untuk tetap menjaga ketakwaan kepada Allah ‘Azza wa Jalla, tunduk taat (kepada pemimpin) meskipun kalian dipimpin oleh seorang budak Habsyi. Kerana orang-orang yang hidup sesudahku akan melihat berbagai perselisihan, hendaklah kalian berpegang teguh kepada sunnah Khulafaur Rasyidin yang diberi petunjuk (Allah). Peganglah kuat-kuat sunnah itu dengan gigi geraham dan jauhilah ajaran-ajaran yang baru (dalam agama) kerana semua bid’ah adalah sesat.”

(HR. Abu Dawud dan Tirmidzi, ia berkata, “Hadits ini hasan shahih”)

MENDENGAR DAN TAAT

Mendengar dan taat sama dengan bai’at (berjanji akan ta'at setia). Bai’at kepada penguasa muslim yang sah hukumnya wajib. Kewajipan di sini selama bukan dalam kemaksiatan. Iaitu dalam hal-hal yang harus atau mubah. Kerana kalau imam/pemimpin memerintahkan sesuatu yang wajib maka hakikatnya adalah mendengar dan taat kepada Allah. Dengan demikian perintah imam terbahagi dalam tiga bentuk iaitu:

1. Perintah tersebut merupakan kewajiban syar’i (yang berlandaskan kepada Al Quran dan Sunnah), maka ketaatan di sini merupakan ketaatan kepada Allah.

2. Perintah tersebut sesuatu yang harus atau mubah maka wajib ditaati kerana ini merupakan haknya sebagai pemerintah.

3. Perintah tersebut merupakan kemaksiatan maka tidak boleh ditaati.

TERBENTUKNYA KEPEMIMPINAN DALAM ISLAM

Seorang menjawat sebagai pemimpin Islam diperoleh dengan dua cara:

1. Hasil pilihan, iaitu dipilih oleh pemimpin sebelumnya atau oleh perwakilan umat (pilihanraya).

2. Hasil kudeta (bukan cara dengan kezaliman), iaitu menjadi pemimpin kerana berhasil mengkudeta pemimpin sebelumnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....