Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

14 Oktober 2009

Hadits Ke-25 - Bersedekahlah

Dari Abu Dzar radhiallahu ‘anhu dia berkata: Ada sekelompok sahabat Rasulullah melaporkan, “Wahai Rasulullah orang-orang kaya telah memborong pahala. Mereka solat sebagaimana kami solat, mereka berpuasa sebagaimana kami puasa, namun mereka dapat bersedekah dengan kelebihan hartanya.” Beliau bersabda, “Bukankah Allah telah menjadikan bagi kamu apa-apa yang dapat kamu sedekahkan? Sesungguhnya pada setiap tasbih ada sedekah, pada setiap tahmid ada sedekah dan pada setiap tahlil ada sedekah, menyuruh kebaikan adalah sedekah, melarang kemungkaran adalah sedekah, dan mendatangi (jimak) isterimu juga sedekah.” Mereka bertanya. “Wahai Rasulullah, apakah jika seseorang memenuhi kemahuan syahwatnya itu pun mendatangkan pahala?” Beliau bersabda, “Apa pendapatmu, bila ia ditempatkan pada tempat yang haram, bukankah ia berdosa? Demikian pula bila ia ditempatkan pada tempat yang halal, ia akan mendapatkan pahala.” (HR. Muslim)

Sedekah

Sedekah adalah memberikan kebaikan kepada diri sendiri atau kepada orang lain. Dengan demikian Sedekah maknanya luas mencakupi seluruh kebaikan, berupa perkataan atau perbuatan.

Berpahala Apabila Menunaikan Syahwat

Ulama berbeza pendapat, apakah pahala menunaikan syahwat pada isteri diperolehi tanpa niat, atau mesti dengan niat. Jumhur ulama berpendapat, mesti disertai dengan niat meninggalkan hal-hal yang haram, mencukupkan diri dengan yang harus berdasar kaedah hadits yang pertama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....