Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

27 September 2009

Hadits Ke-21 - Konsisten dan Istiqamah

Dari Abu Amr - ada yang mengatakan Abu Amrah - Sufyan bin Abdillah Ats-Tsaqafi radhiallahu ‘anhu. Dia berkata, “Wahai Rasulullah, Katakanlah kepadaku suatu perkataan tentang Islam, yang tidak mungkin aku tanyakan kepada siapa pun selain kepadamu.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ” Katakanlah: “Aku beriman kepada Allah, lalu istiqamahlah.”

(HR Muslim)

Kedudukan Hadits

Hadits ini berisi wasiat yang sangat penting bagi seluruh urusan agama.

Al-Imanu Billah

Iman kepada Allah sudah dijelaskan pada hadits ke-dua.

AL ISTIQAMAH

Istiqamah adalah teguh dan terus menerus di atas agama, iaitu sentiasa taat pada Allah dan menjauhi segala yang mendatangkan murka Allah. Istiqamah meliputi urusan zahir dan batin, iaitu amalan jawarih (anggota badan) dan amalan hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....