Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

20 Disember 2009

Hadits Ke-37 - Pahala Kebaikan Berlipat Ganda

عن ابن عباس رضي الله عنهما عن رسول الله صلى الله عليه وسلم : فيما یرویه عن ربه تبارك وتعالى قال (( إن الله آتب الحسنات والسيئات، ثم یبين ذلك، فمن هم بحسنة فلم یعملها آتبها الله عنده حسنة كملة، وإن هم بها فعملها آتبها الله عنده عشر حسنات، إلى سبعمائة ضعف، إلى أضعاف آثيرة، وإن هم بسيئة فلم یعملها آتبها الله عنده حسنة كملة، وإن هم بها فعمله كتبها الله سيئة واحدة )) رواه البخاري ومسلم في صحيحيهما بهذه الحروف .
 
Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu dari Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda menyampaikan apa yang diterimanya dari Tuhannya Allah ‘azza wa jalla. Dia berfirman, “Sesungguhnya Allah mencatat semua amal kebaikan dan keburukan”. Kemudian Dia menjelaskan. “Maka barang siapa telah berniat untuk berbuat suatu kebaikan, tetapi tidak melakukannya, maka Allah mencatatnya sebagai satu amal kebaikan. Jika ia berniat baik lalu ia melakukannya, maka Allah mencatatnya berupa sepuluh kebaikan sampai tujuh ratus kali lipat, bahkan masih dilipatgandakan lagi. Dan barang siapa berniat amal keburukan namun tidak melakukannya, Allah akan mencatatnya sebagai amal kebaikan yang teguh, dan bila ia berniat dan melakukannya, maka Allah mencatatnya sebagai satu amal keburukan.”

(HR. Bukhari dan Muslim dalam kedua kitab Shahih-nya dengan sebagaimana  yang telah disebutkan)

Bertekad Kuat dan Hukumnya

Seseorang yang bertekad kuat untuk mengamalkan sesuatu, tidak akan terlepas dari enam keadaan berikut ini:

1. Bertekad dalam kebaikan dan mengamalkannya. Untuknya pahala sepuluh kali lipat sampai tujuh ratus kali lipat bahkan sampai tak terhingga.

2. Bertekad dalam kebaikan dan batal mengamalkannya. Baginya pahala satu kebaikan.

3. Bertekad dalam keburukan dan mengamalkannya. Baginya dosa satu keburukan.

4. Bertekad dalam keburukan dan gagal mengamalkannya kerana terhalang sesuatu. Untuknya dosa satu keburukan.

5. Bertekad dalam keburukan dan membatalkan dari mengamalkannya kerana hilang selera, misalnya. Baginya tidak berpahala dan tidak juga berdosa.

6. Bertekad dalam keburukan dan membatalkannya kerana Allah. Baginya pahala satu kebaikan.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Al Quran

    Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

    Mengenai Saya

    Foto saya
    Ipoh, Perak, Malaysia
    aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....