Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

05 Oktober 2009

Hadits Ke-23 - Kebersihan Separuh Dari Keimanan

Dari Abu Malik Al-Harits bin Ashim Al-Asy’ari radhiyallaahu ‘anhu, Dia berkata: Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda, “Kebersihan adalah separuh dari keimanan, ucapan ‘Alhamdulillah’ akan memenuhi timbangan, ‘Subhanallah walhamdulillah’ akan memenuhi ruangan langit dan bumi, solat adalah cahaya, dan sedekah itu merupakan bukti, kesabaran itu merupakan sinar, dan Al Quran itu merupakan hujjah yang akan membela atau menuntutmu. Setiap jiwa manusia melakukan amal untuk menjual dirinya, maka sebahagian mereka ada yang membebaskannya (dari siksaan Allah) dan sebahagian lain ada yang menjerumuskannya (dalam siksaan-Nya).”

(HR Muslim)

Kedudukan Hadits

Hadits ini sangat agung kerana kata-katanya sangat menyentuh jiwa. Jiwa yang sihat pasti akan tersentuh dengan hadits ini dan terlahirlah ketaatan.

Kebersihan Adalah Separuh Dari Keimanan

Ulama berbeza pendapat tentang makna kebersihan merupakan separuh dari keimanan. Dua pendapat yang paling terkenal adalah:

Kebersihan diertikan dengan suci dari najis maknawi, iaitu dosa-dosa, baik dosa dalaman atau batin mahupun dosa luaran atau zahir. Kerana iman ada dua bentuk, iaitu meninggalkan dan melakukan, maka dikala sudah meninggalkan dosa-dosa bererti sudah memenuhi separuh iman.

Bersih diertikan dengan bersuci dengan air. Bersuci dengan air ada dua macam, iaitu suci dari hadas kecil dan hadas besar. Bila suci diertikan dengan suci dari hadas kecil dan hadas besar maka yang dimaksudkan dengan iman adalah solat. Jadi bersih itu separuh dari kesucian solat. Solat dikatakan sebagai iman kerana merupakan pokok amalan iman.

“Alhamdulillah” Memenuhi Timbangan

“Alhamdulillah” adalah pujian bagi Allah atas seluruh kesempurnaan-Nya. Allah Maha Terpuji dalam lima hal sebagai berikut :

1. Terpuji kerana kesempurnaan rububiyah-Nya.

2. Terpuji kerana kesempurnaan uluhiyah-Nya.

3. Terpuji kerana kesempurnaan asma dan sifat-Nya.

4. Terpuji kerana kesempurnaan takdir-Nya.

5. Terpuji kerana kesempurnaan syariat-Nya.

“Alhamdulillah” memenuhi timbangan dapat diertikan dengan dua penafsiran iaitu :

Amalan yang lainnya diletakkan dalam timbangan terlebih dahulu kemudian “Alhamdulillah”, maka penuhlah timbangan amal semasa hari amalan ditimbang kira di atas Mizan Allah.

”Alhamdulillah” sebagai pasangan dari “Subhanallah”. Agama akan menjadi lengkap dan sempurna jika disertakan dengan dua perkara iaitu itsbat dan tanzih. “Alhamdulillah” merupakan itsbat dan “subhanallah” merupakan tanzih. Maka jika “SubhanAllah” diletakkan dalam timbangan kemudian baru “Alhamdulillah” penuhlah timbangan.

Solat Sebagai Nur, Sedekah Sebagai Burhan dan Sabar Sebagai Dhiya'

Nur adalah cahaya yang tidak memancarkan sinar. Burhan atau bukti adalah cahaya yang memancarkan sinar namun tidak menyengat. Dhiya’ atau Penerang adalah cahaya yang memancarkan sinar yang menyengat, dan membakar.

Solat dikatakan sebagai nur kerana di dalamnya terdapat ketenangan. Sedekah dikatakan sebagai burhan, kerana di dalamnya terdapat kesungguhan dalam membuktikan keimanan. Sabar dikatakan sebagai dhiya’ kerana di dalamnya terdapat penerang atau penyuluh dari bukti keimanan yang amat sangat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....