Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

16 Oktober 2009

Hadits Ke-26 - Setiap Perbuatan Baik Adalah Sedekah

Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu dia berkata: Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Setiap sendi tulang manusia mesti disedekahkan setiap hari selagi matahari masih terbit. Mendamaikan dua orang (yang berselisih) adalah sedekah, menolong orang hingga ia dapat naik kendaraan atau mengangkatkan barang bawaannya ke atas kendaraannya merupakan sedekah, kata-kata yang baik adalah sedekah, setiap langkah kaki yang engkau langkahkan menuju ke masjid adalah sedekah dan membuang aral (rintangan, ranting, paku, kayu, atau sesuatu yang mengganggu) dari jalan juga merupakan sedekah.”

(HR. Bukhari dan Muslim)

MENSYUKURI NIKMAT

Hadits ini sebagai perincian dari hadits ke-dua puluh lima. Bersedekah adalah wujud dari mensyukuri nikmat. Seluruh anggota badan harus menunaikan syukur atau terima kasih.

Mensyukuri nikmat ada dua bahagian, wajib dan sunat. Syukur yang wajib iaitu setiap hari menggunakan seluruh anggota badan untuk menunaikan kewajipan, dan tidak digunakan untuk yang haram. Syukur yang sunat iaitu melaksanakan hal-hal yang sunat setelah yang wajib. Syukur yang sunat boleh diwakili hanya dengan mengerjakan solat dhuha dua rakaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....