Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

20 Oktober 2009

Hadits Ke-27 - Tinggalkanlah Sesuatu Yang Meragukan

Dari Nawas bin Sam’an radhiallahu ‘anhu bahawa Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Kebajikan itu adalah budi pekerti yang baik, dan dosa itu adalah segala sesuatu yang menggelisahkan perasaanmu dan yang engkau tidak suka bila dilihat orang lain.”

(HR. Muslim)

Dan dari Wabishah bin Ma’bad radhiallahu ‘anhu dia berkata: Aku datang kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?” Aku berkata,” Ya.” Beliau bersabda, “Bertanyalah kepada hatimu. Kebajikan adalah apa yang menjadikan tenang jiwa dan hati, sedangkan dosa adalah apa yang menggelisahkan jiwa dan menimbulkan keraguan dalam hati, meskipun orang-orang terus membenarkanmu.”

(Hadits hasan yang kami riwayatkan dari Musnad Imam Ahmad bin Hambal dan Musnad Imam Ad-Darimi dengan sanad hasan)

Al-Birr Adalah Husnul Khuluq

Al-Birr ada dua bahagian iaitu Al-Birr terkait dengan Allah, dan Al-Birr terkait dengan sesama. Al-Birr terkait dengan Allah adalah beriman kepada-Nya, melaksanakan perintah-Nya, dan menjauhi larangan-Nya. Al-Birr terkait dengan sesama manusia adalah husnul khuluq iaitu banyak berderma atau bersedekah dan tidak mengganggu kepada sesama manusia.

Dosa

Dosa adalah sesuatu yang membuat bimbang di hati dan tidak suka jika diketahui orang lain. Kebimbangan yang ada dalam hati ada tiga keadaan iaitu:

1. Ragu-ragu untuk mengerjakan sesuatu yang sudah jelas dalilnya, maka tercela.

2. Ragu-ragu yang disebabkan kerana perbezaan ulama, tetapi salah satunya sudah jelas. Jika ragu untuk mengerjakan yang sudah jelas tersebut maka tercela.

3. Ragu-ragu yang disebabkan kerana perbezaan pendapat ulama, dan sukar untuk menentukan yang lebih benar. Jika meninggalkan amalan yang disebabkan kerana ragu-ragu seperti ini, maka ianya tidak tercela.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....