Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

18 November 2009

Hadits Ke-32 - Dilarang Membuat Kerosakan

Dari Sa’id Sa’d bin Malik bin Sinan Al-Khudri radhiallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sholallahu ‘alaihi wa sallam beliau bersabda, “Dilarang segala yang bahaya dan menimpakan bahaya.”

(Hadits hasan diriwayatkan oleh Ibnu Majah, Daruquthni, dan yang lainnya dengan disanadkan dan diriwayatkan oleh Malik dalam Al-Muwatha’ secara mursal, dari Amr bin Yahya, dari bapanya, dari Nabi shalallahu ‘alaihi wa sallam dengan meniadakan Abu Sa’id. Hadits ini menguatkan satu dengan yang lainnya)

Kedudukan Hadits

Hadits ini sangat penting kerana berisi kaedah agama di mana dengan kaedah tersebut merangkumi hukum-hukum yang sangat banyak.

Tidak Mendatangkan Mudharat

Sesuatu yang disyariatkan baik dalam ibadah atau muamalah tidak mendatangkan mudharat bagi pelakunya. Hamba tidak boleh mendatangkan mudharat dalam bermuamalah sementara dia tidak memperolehi manfaat. Jika mudharat yang ditimbulkan mendatangkan manfaat bagi dirinya, maka hukumnya tafsil. Iaitu:

1. Jika mudharat itu sesuatu yang biasa dan manfaatnya jelas, maka hukumnya boleh.

2. Jika mudharat itu sesuatu yang luar biasa, dan manfaatnya tidak jelas maka hukumnya tidak boleh.

WAllahua'alam ....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....