Audio Al Quran Beserta Terjemahan

Listen to Quran

26 November 2009

Hadits Ke-33 - Orang Yang Menuduh Wajib Menunjukkan Bukti

Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu bahawa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Jika semua orang dibiarkan menuduh sesuka hatinya, nescaya akan ada ramai orang yang menuduh tentang harta suatu kaum dan keturunannya. Oleh kerananya, haruslah seseorang yang menuduh itu menunjukkan bukti-bukti tuduhannya dan yang menolak tuduhan wajib untuk bersumpah.”

(Hadits hasan diriwayatkan oleh Al-Baihaqi dan yang lainnya, sebahagiannya terdapat dalam kitab Shahih)

Kedudukan Hadits

Hadits ini sangat penting kerana merupakan dasar dalam bab hukum dan perselisihan.

Bukti

Bukti adalah segala sesuatu yang menunjukkan kepada yang benar. Dengan demikian bukti itu sangat banyak macamnya dan berbeza-beza sesuai dengan perbezaan waktu dan tempat.
Bukti diperlukan pada setiap pengakuan. Maka pengakuan tanpa bukti tidak dihiraukan. Namun ada kalanya meskipun penuduh tidak membawa bukti, diperlukan sumpah dari yang dituduh jika dia mengingkarinya.

Keputusan Hakim

Hakim tidak boleh memutuskan hukuman berdasarkan yang dia ketahui dan sesuka hatinya, tetapi wajib berdasarkan bukti-bukti. Mana yang lebih kuat buktinya itulah yang dia menangkan meskipun dia tahu bahawa yang buktinya lebih kuat telah berbuat curang. Maka dalam perselisihan, keputusan hakim tidak mesti benar. Oleh kerana itu tidak boleh bagi seorang mengambil hak orang lain dengan alasan kerana hakim memenangkannya. Dia menjadikan keputusan hakim sebagai kebenaran, padahal dia tahu bahwa dirinyalah yang bersalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Al Quran

Panduan dan Petunjuk Utama Bagi Orang-Orang Yang Beriman

Mengenai Saya

Foto saya
Ipoh, Perak, Malaysia
aku, insan kerdil yang selalu berdosa. namun aku sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan Allah .... Saya berketurunan Jawa tapi bukan PTI yaaa... saya lahir dan dibesarkan di Malaysia ....